Voedingsbeleid

image003

Kinderopvang Pi heeft vanwege het jaarthema ‘Pi leeft gezond’ een voedingsbeleid geschreven.
Dit voedingsbeleid is gebaseerd op uitgangspunten van het voedingscentrum en is ingesteld met ingang van 01-01-2019. Inmiddels zijn de pedagogisch medewerkers volop aan de slag gegaan om een meer gevarieerd aanbod van gezonde voeding aan te bieden. Zo worden er bijvoorbeeld groenteomeletten, verschillende soepen en ook broodjes gezond gemaakt. In de sfeer van het thema worden vormen en figuren van eetbare producten gemaakt. Op deze wijze proberen wij kinderen te stimuleren in het bekend worden met gezonde voeding.

De hoofdlijnen van het voedingsbeleid betreffen:

De schijf van vijf in het kort.

  1. Eet gevarieerd, variëren in wat wij aanbieden.
    1. In ons dagelijks aanbod wil KDV Pi meer gaan variëren. Elke dag wat anders aanbieden als fruit, op brood en als tussendoortje. Een plakje banaan of appel met 100% pindakaas/notenpasta. Een smoothie of een fruitsalade en banaan en ei mogen ook op brood.

 

  1. Eet niet te veel en beweeg, yoga activiteiten en elke dag naar buiten
    1. Wij hebben vaste momenten om te zien hoeveel en wat een kind eet en drinkt. Hier heb je het overzicht dat aan kind niet teveel eet. Voor het bewegen zijn wij begonnen om Yoga activiteiten aan te bieden en elke dag streven wij ernaar om naar buiten te gaan.
  2. Eet minder verzadigd vet, bewuster kiezen voor tussendoortjes
    1. Tussendoor ervoor kiezen om fruit en groentes aan te bieden maar ook gedroogd fruit, zoals rozijntjes of pruimen of een combinatie van yoghurt en fruit om de variatie erin te houden. Een biscuit kan bijvoorbeeld beter worden gegeven dan een lange vinger, omdat hier weer meer verzadigd vet in zit.

 

 

  1. Eet veel groente, fruit en brood. Per seizoen wisselen in fruit en groente soorten
    1. Hier komt weer de variatie in het eten terug als wij per seizoen ander fruit en groente in huis hebben leert een kind nog meer smaken kennen.
    2. Bijvoorbeeld aardbeien, bosbessen, kiwi, nectarine, perzik en meloen. Gedroogd fruit kan ook. In de groente kan er gewisseld worden met tomaten, paprika, radijsjes, bloemkool.

 

  1. Ga veilig om met voedsel, wat mag een kind wel/niet en positief stimuleren.
    1. Het is belangrijk om te weten wat een kind wel/niet mag eten. Heeft een kind een allergie dan staat dit in bitcare beschreven, maar ook bij de eerste hapjes goed overleggen met ouders wat het kind mag. De eerste broodstukjes zijn bijvoorbeeld eerst met boter daarna met ouders overleggen als er beleg op mag.

 

  1. Eten altijd op een positieve manier stimuleren. Kleine happen geven en de borden nog niet weghalen bij de kinderen die al wel zijn uitgegeten. Samen eten met de kinderen stimuleert de kinderen om ook te gaan eten. Tijdens het eten geen oordeel geven, maar wel op een positieve manier met het eten omgaan.

 

Omgaan met traktaties:
Een kind op de groep trakteert als hij/zij jarig is of een grote broer/zus geworden is. Kinderdagverblijf Pi wil graag vragen aan ouders ernaar te streven dat de traktaties gezond zijn. Wanneer een ongezonde traktatie meegegeven wordt kan er beperkt van worden gegeten of mee worden gegeven in de mandjes. Tijdens een intake wordt met ingang van 01-01-2019 gevraagd of een kind een traktatie mag mee eten, ongeacht gezond/ongezond.

Nog enkele interessante weetjes:

Fruitwater, Water is gezond. Er zitten geen calorieën in en het tast je tanden niet aan. Voeg er fruit aan toe en je hebt een lekker smaakje.

 

smeerkaas, Dit bevat veel verzadigd vet en zout. De nieren van jonge kinderen kunnen nog niet veel zout aan. Neem 30+ smeerkaas met minder zout. Met ingang van het nieuwe jaar wordt er geen smeerkaas meer aangeboden.

 

knakworst, dit is bewerkt vlees en bevat veel zout. 1 worstje op een dag zou mogen.

 

diksap, het kan zorgen voor overgewicht en tandbederf. Diksap levert net als andere aanmaaklimonades veel suiker, ook al staat er ‘100% puur sap zonder toegevoegd suiker’ op het etiket. De suiker komt bij die drankjes meestal van vruchtensap of vruchtenconcentraat. Er staat dan bijvoorbeeld ‘uit geconcentreerd appelsap’. Geconcentreerd appelsap lijkt misschien gezonder, maar het is vooral suiker.

 

chocoladepasta, veel verzadigd vet en suiker. Één keer in de week aanbieden is voldoende.

 

Halvarine, Zowel roomboter als margarine en halvarine bevatten vitamine A, D en E. Roomboter bevat alleen veel minder vitamine D dan halvarine en margarine. Minder verzadigd vet. Ter vergelijking: als je 6 boterhammen per dag eet, krijg je bij roomboter zo’n 16 gram verzadigd vet binnen, bij margarine ongeveer 6 gram en bij halvarine zo’n 3,5 gram.

 

meloen, Het is fruit. Fruit is de naam voor vruchten die meestal rauw worden gegeten en zoet of zuur smaken. Fruit levert doorgaans weinig calorieën en veel voedingsstoffen. Daardoor is fruit goed voor het houden van een gezond gewicht. Fruit heeft nog veel meer gezondheidsvoordelen

 

soepstengel, want er zit vooral niet echt iets zinnigs in. Een enkele keer,

 

volkorenbrood, Hoe donkerder, hoe gezonder het brood gaat dus niet op. Volkorenbrood is de meest gezonde keuze omdat het veel vezels en andere gunstige voedingsstoffen bevat. Brood wordt gemaakt van graan, meestal tarwe. Bij het maken van witbrood, wordt alleen de kern van de graankorrel gebruikt. Voor volkorenmeel wordt de hele graankorrel vermalen. Daarin zitten belangrijke voedingstoffen zoals B-vitamines en mineralen zoals ijzer. Maar ook vezels die zorgen voor een goede darmwerking.

 

jam, In jam gaat echter een ingekookt aftreksel van vruchten. Wat overblijft is voornamelijk vruchtensuiker. Bovendien wordt er aan jam ook nog eens een heleboel suiker toegevoegd om het geheel nog zoeter, dikker en langer houdbaar te maken. Jam bestaat zodoende bijna volledig uit vruchtensuikers + toegevoegde suikers

 

Appelstroop, Er wordt wel gezegd dat het gezond is, omdat er veel ijzer in zit. Maar er zit ook veel suiker in

 

vruchtenthee, Zwarte thee en groene thee verlagen de bloeddruk en verkleinen daarmee de kans op een beroerte. Met 3 koppen thee per dag heb je al voordeel. Zwarte of groene thee met een smaakje. Geen kruidenthee zoals kamille of sterrenmunt

 

pindakaas 100% pindakaas of notenpasta zonder toegevoegd suiker en zout valt in de Schijf van Vijf. Deze soorten zijn dus gezond broodbeleg, ook voor je kind. Aan veel potten pindakaas en notenpasta is zout en suiker toegevoegd. Dat is een minder gezonde keuze.

 

Honing.      Honing kan besmet zijn met een bacterie waar kinderen tot 1 jaar erg ziek van kunnen worden. Doordat het door bijen gemaakt wordt, denken sommige mensen dat het beter is dan suiker. Het is tenslotte natuurlijk. Maar suiker komt ook uit de natuur, het komt bijvoorbeeld van suikerbieten en suikerriet. Kortom: Honing is en blijft suiker, dus je kunt er beter niet te veel van eten

 

Leave your comment